Afvalscheiding in Reimerswaal

Afvalscheiding in Reimerswaal

Attentie 

De wijziging per 2025 geldt alleen voor woningen met een rolcontainer voor restafval. Deze inwoners krijgen begin januari een persoonlijke brief met informatie.

Gemeente Reimerswaal is per 1 januari 2025 overgegaan op een ander inzamelschema. Het restafval wordt 1 keer per 4 weken aan huis ingezameld. Tot 2025 was dat 1 keer per 2 weken. Als u rolcontainers aan huis hebt, ontvangt u begin januari een persoonlijke brief met informatie.

Is uw woning aangesloten op een ondergrondse restafvalcontainer? Dan kunt u daar uw restafval in kwijt. 

Daarnaast veranderen de tarieven voor afvalstoffenheffing.

Ophaalroutes
De ophaaldagen van de verschillende afvalsoorten kunnen voor u veranderd zijn ten opzichte van vorig jaar. Wilt u weten wat de ophaaldagen van 2025 zijn?

Uw persoonlijke afvalkalender vindt u op de afval-app van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) en op de website van de Zeeuwse Reinigingsdienst

Tip: u kunt een herinnering krijgen in de afval-app wanneer u het afval aan de straat moet zetten. 

Liever een papieren versie? Bel de ZRD op 0115 – 478 100 en zij sturen een exemplaar toe.

Veelgestelde vragen

Algemene vragen

1. Inzamelschema restafvalcontainer
Gemeente Reimerswaal is per 1 januari 2025 overgegaan op een ander inzamelschema voor de restafvalcontainer. Dit doen we omdat het afval steeds beter gescheiden wordt in waardevolle grondstoffen. Daardoor blijft er veel minder restafval over. 

Omdat de wagens van de Zeeuwse Reinigingsdienst minder vaak rijden en dus minder CO2 uitstoten, is het ook duurzamer. Daarnaast zijn de kosten voor het inzamelen van afval hoog. Om het betaalbaar te houden is er voor dit afvalschema gekozen.

AfvalsoortZoals het in 2024 wasPer 1 januari 2025
Groente-, Fruit- en Tuinafval + Etensresten (GFT en Etensresten)1 keer per 2 weken1 keer per 2 weken
Plastic verpakkingen en Metalen verpakkingen (blik) en Drinkpakken (PMD)1 keer per 2 weken1 keer per 2 weken
Restafval1 keer per 2 weken1 keer per 4 weken


2. Wijziging bedrag voor legen restafvalcontainer en bedrag voor restafval zak in ondergrondse container
In 2025 betaalt u het basisbedrag van 2025 én de afrekening van het aantal keer legen of aantal keer aanbieden in 2024. In 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én de afrekening van het aantal keer legen of het aantal keer aanbieden in 2025.

Basisbedrag 2025

1-persoonshuishouden€177,60
2-persoonshuishouden€238,80
Meerpersoonshuishouden€267,75
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP€267,75


Variabel tarief

Restafvalcontainer: per keer legen€ 10,00
Ondergrondse container: per aanbieding€ 2,50


3. De ophaaldagen in verschillende dorpen

De ophaaldagen van de verschillende afvalsoorten kunnen voor u veranderd zijn ten opzichte van vorig jaar. Wilt u weten wat de ophaaldagen van 2025 zijn?

Uw persoonlijke afvalkalender vindt u op de afval-app van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) en op de website van de Zeeuwse Reinigingsdienst

Tip: u kunt een herinnering krijgen in de afval-app wanneer u het afval aan de straat moet zetten. 

Liever een papieren versie? Bel de ZRD op 0115 – 478 100 en zij sturen een exemplaar toe.

  • Onze inwoners zijn er inmiddels aan gewend geraakt om de restafvalcontainer minder vaak te laten legen. Dit is ook terug te zien in het gemiddelde aantal aanbiedingen van de restafvalcontainer. De Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) rijdt dan veel kilometers voor relatief weinig restafval. Als we minder vaak rijden, is dat beter voor het milieu en houden we de kosten in de hand.
  • We werken samen met u aan het landelijke doel om zo min mogelijk restafval per inwoner per jaar over te houden. Restafval wordt namelijk verbrand en kost veel geld. Daarom willen we waardevolle grondstoffen eruit scheiden.
  • Het afval in de grijze restafvalcontainer bestaat voor zo’n 66% uit Groente-, Fruit-, Tuinafval en Etensresten (GFT en Etensresten), Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen (blik) en Drinkpakken (PMD), oud papier en karton, glas, textiel en andere herbruikbare grondstoffen. Scheidt u dit afval, dan houdt u maar weinig echt restafval over voor de grijze container. Dan is het niet meer nodig om de restafvalcontainer iedere 2 weken te legen, dat kan dan ook best 1 keer per 4 weken. 

Grondstoffen zijn duur en schaars. In ons restafval zitten nog veel grondstoffen die we weer kunnen hergebruiken. Zonde om grondstoffen met het restafval te verbranden! En het verbranden van restafval is duur. We willen de kosten van het inzamelen van ons afval in de hand houden. Daarnaast werkt de landelijke overheid toe naar een circulaire economie in 2050 waarin:

  • zoveel mogelijk duurzame grondstoffen worden gebruikt;
  • producten en grondstoffen worden hergebruikt;
  • er nauwelijks afval bestaat. 

Afval dat u niet verder kunt scheiden in waardevolle grondstoffen, is restafval en hoort in de grijze restafvalcontainer. Maakt u gebruik van een ondergrondse container? Dan kunt u daar uw restafval in kwijt. 

Restafval gaat direct naar de verbrandingsoven. Maar welk afval mag eigenlijk in de grijze restafvalcontainer? Denk aan kattenbakvulling, hygiënisch afval, medisch afval, luiers, haren uit een borstel, stofzuigerzak.  Kijk voor meer informatie op Welk afval mag waar? | Gemeente Reimerswaal

Door afval goed te scheiden kunt u stankoverlast voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat het restafval nog voor 36% bestaat uit Groente-, Fruit-, Tuinafval en Etensresten. Dit kunt u eenvoudig eruit halen en verzamelen in de container voor GFT en Etensresten. Deze container wordt 1 keer per 2 weken geleegd. Ook Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen (blik) en Drinkpakken (PMD) wordt 1 keer per 2 weken opgehaald. Het restafval bestaat dus vooral nog uit afval zoals vieze pizzadozen, kattenbakvulling en hygiënisch afval (zoals luiers, medisch afval). Voor geuroverlast van deze laatste twee helpt het om het in goed afsluitbare zakken weg te gooien.

Tips om stank te voorkomen leest u hier.

We begrijpen dat het even wennen is. Met een paar kleine aanpassingen moet het lukken. Bekijk eens goed wat er allemaal in de grijze restafvalcontainer zit. 

Groente-, Fruit-, Tuinafval en Etensresten moet in de container met de groene clip. Deze container legen we 1 keer in de 2 weken. Daarnaast halen we iedere 2 weken de zakken met Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen (blik) en Drinkpakken aan huis op. Heeft u oud papier of karton? Dit kunt u wegbrengen naar de containers in de buurt of op laten halen in de huis-aan-huis routes door een vereniging of kerk in uw woonplaats. En textiel of glas? Ook dit kunt u wegbrengen naar de containers in uw buurt. Wist u dat ook kapot textiel in die container mag? Bekijk onze website voor de locaties  Welk afval mag waar? | Gemeente Reimerswaal

Ander afval zoals hout, een kapotte tegel, piepschuim, elektrische apparaten, frituurvet enz. kan gratis naar de milieustraat. Dit zijn waardevolle grondstoffen die we hergebruiken. 

Om luierafval te verminderen of te voorkomen, kunt u overwegen om u aan te melden voor wasbare luiers.

Extra hulp nodig?
Lukt het ondanks uw inspanningen echt niet? We kijken graag met u mee. Neemt u dan contact op met de gemeente op telefoonnummer 0113 395 000 of afval@reimerswaal.nl . Een afvalcoach maakt een afspraak met u om u te helpen bij problemen.

Extra container aanvragen?
U kunt ook een extra restafvalcontainer aanvragen. Dit kost jaarlijks € 128,50. Daarnaast betaalt u voor het legen ervan. Heeft u veel GFT en Etensresten? Dan kunt u 1 extra container voor GFT en Etensresten aanvragen. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Als u uw restafvalcontainer minder vaak laat legen, zijn uw variabele kosten inderdaad lager.  Dit geldt ook als u uw restafval minder vaak wegbrengt naar de ondergrondse container. 

Wel is het zo dat de afvalstoffenheffing bestaat uit 2 delen. Naast het variabele deel betaalt u ieder jaar ook een basisbedrag, Omdat de kosten voor het verwerken van afval steeds hoger worden, kan het basisbedrag ook stijgen, En daarmee ook de afvalstoffenheffing. Doen we niets aan de hoeveelheid restafval, dan stijgen de kosten alleen maar sneller.

Het basisbedrag is gebaseerd op kosten voor het inzamelen, transporteren en verwerken van afval. Deze kosten zijn de laatste jaren alleen maar gestegen. We betalen zelfs verbrandingsbelasting om het restafval te laten verbranden. 

Deze kosten, samen met de kosten van de milieustraat, het schoonhouden van de openbare ruimte enz. bepaalt de hoogte van de afvalstoffenheffing. 

Door samen minder restafval te maken, hoeven we minder afval naar de verbrandingsoven te brengen.

Absoluut! U stopt afval in de juiste container of zak. En wij zorgen ervoor dat uw afval weer als grondstof wordt gebruikt. Bovendien hoeft u uw restafvalcontainer minder vaak te laten legen als u minder restafval overhoudt. Dit scheelt in de portemonnee.

Dit kan eenvoudig via:

Uw persoonlijke afvalkalender vindt u in de afval-app van de Zeeuwse Reinigingsdienst en op de website van de Zeeuwse Reinigingsdienst . Tip: ontvang een herinnering in de afval-app wanneer u uw container aan straat moet zetten. Liever een papieren versie? Bel de ZRD op 0115 – 478 100 en zij sturen een exemplaar toe.

Diftar staat voor gedifferentieerde tarieven. Dit houdt in dat u, naast een basisbedrag, per keer betaalt wanneer u uw grijze restafvalcontainer aan de straat zet of de keren dat u restafval wegbrengt naar de ondergrondse restafvalcontainer. U betaalt niet per kilo (dus niet op basis van gewicht), maar per keer dat u restafval aanbiedt.

De ervaringen in veel andere gemeenten met diftar leren dat dit niet het geval is of van tijdelijke aard. Wel geven inwoners de meldingen van extra dumpingen of zwerfafval vaker en sneller door en wij reageren hierop door het afval op te ruimen. 

De gemeente heeft hierbij ‘de ogen en oren’ van de inwoners nodig. Ziet u iets wat niet hoort? Meld dit dan via www.fixi.nl.

Als er verkeerd afval in de container of zak zit, zal de Zeeuwse Reinigingsdienst deze niet meenemen. Er wordt een sticker opgeplakt waarop staat wat u moet doen.

Gaat het verkeerde afval toch mee in de wagen? Dit kan later resulteren in een afkeur van het aangeboden afval. Dit houdt in dat het afval niet gerecycled kan worden en het verbrand wordt. Dit leidt tot extra kosten voor het sorteren van het verkeerde afval. Deze kosten komen voor rekening van de gemeente.

Alleen grof restafval mag naar de milieustraat. Dit is restafval dat niet past in uw restafvalcontainer of in de ondergrondse container. PMD-zakken (Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen (blik) en Drinkpakken) kunnen ook bij de milieustraat afgeleverd worden. Hiervoor is een aparte container. Wist u dat u zo’n 30 grondstoffen gescheiden kunt inleveren op de milieustraat?

De medewerkers van de milieustraat kunnen controleren welk afval u komt brengen.

Restafvalcontainer

Met de chip houden wij bij hoe vaak wij uw container legen.

De kosten die u voor afval betaalt, bestaan uit twee delen:

  • U betaalt een basisbedrag per jaar.
  • U betaalt een bedrag voor het totaal aantal keer dat we uw restafvalcontainer legen. Om dit goed bij te houden, heeft de container een chip. 

Let op! Heeft een container geen chip? Dan wordt de container niet geleegd.

Nee, dat kan niet. De chip ziet of weegt niet hoeveel afval in een container zit. Met de chip houden we alleen bij hoe vaak u de container door ons laat legen.

De container is voorzien van een sticker of chip met daarop gegevens zoals onder andere een barcode, de afvalstroom waarvoor de container is bestemd, de inhoudsmaat van de container, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam en een huisnummer. Bij het scannen wordt het soort afval, straatnaam en huisnummer, postcode en plaatsnaam doorgegeven.

In uw grijze restafvalcontainer mag u (vuilnis)zakken gebruiken. Bedenk wel dat er meer afval in uw container past als u geen vuilniszakken gebruikt.

Tarieven

De hoogte van de tarieven in 2025 is afhankelijk van het aantal personen op uw adres en of u gebruik maakt van een container aan huis of ondergrondse restafvalcontainer in de buurt.

In 2025 betaalt u het basisbedrag van 2025 én het aantal keer legen of aanbieden in 2024. In 2026 betaalt u het basisbedrag van 2025 én het aantal keer legen of aanbieden in 2025.

Basistarief 2025

1-persoonshuishouden€177,60
2-persoonshuishouden€238,80
Meerpersoonshuishouden€267,75
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP€267,75


Variabel tarief

Restafvalcontainer: per keer legen€ 10,00
Ondergrondse container: per aanbieding€ 2,50


Rekenvoorbeelden
Afrekening 7 x legen van restafvalcontainer per jaar in een 2-persoonshuishouden:

 202420252026
U betaaltbasistarief van 2024 
€ 248,40 + afrekening variabel tarief 2023 
€ 56,00 (7 x € 8,00)
basistarief van 2025 
€ 238,80 + afrekening variabel tarief 2024 
€ 56,00 (7 x € 8,00)  
basistarief van 2026 
+ afrekening variabel tarief 2025 
€ 70,00 (7 x € 10,00) 
  • In 2024 betaalt u het basistarief van 2024 én het aantal keer legen of aanbieden in 2023.
  • In 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én het aantal keer legen of aanbieden in 2024.
  • In 2026 betaalt u het basistarief van 2026 én het aantal keer legen of aanbieden in 2025.

Nee, dat is niet het geval. Alle huishoudens betalen een basisbedrag. Alleen het variabele bedrag heeft u zelf in de hand.

Plastic- en metalen verpakkingen en drinkpakken (PMD)

Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen (blik) en Drinkpakken (PMD) wordt iedere 2 weken opgehaald. PMD verzamelt u in de doorzichtige zakken. De zakken zijn gratis te bestellen via de afval-app van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) en via de website www.zrd.nl en telefonisch via 0115 478 100.

De zakken kunt u bestellen: 

De bestelde zakken worden per post bij u bezorgd. Dit is gratis.

Onderstaande tips helpen om samen onze gemeente netjes en opgeruimd te houden:

  • Bied de zak aan op de aanbiedplaats waar ook de containers worden aangeboden of naast de onderplaat van de ondergrondse container.
  • Bind de zak goed dicht.
  • Maak meerdere zakken aan elkaar vast.
  • Hang geen zakken aan ondergrondse containers en zet ze niet op de onderplaat.
  • Bind zakken niet vast aan hekken of palen.
  • Zet de zak pas buiten op de inzameldag of hooguit de avond ervoor.

Uw persoonlijke afvalkalender vindt u op de afval-app van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) en op de website van de Zeeuwse Reinigingsdienst

Tip: u kunt een herinnering krijgen in de afval-app wanneer u PMD aan de straat moet zetten. Liever een papieren versie? Bel de ZRD op 0115 – 478 100 en zij sturen een exemplaar toe.

Ja, de Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen (blik) en Drinkpakken (PMD) kunnen ook bij de milieustraat ingeleverd worden. Hiervoor is een aparte container.

Ondergrondse container

Maakt u gebruik van een ondergrondse restafvalcontainer? Dan verandert er in 2025 niets in de inzameling. Wat wel verandert, is dat u per restafvalzak die u in de container doet € 2,50 in plaats van € 2,00 gaat betalen.


 

 

Kwijtschelding en medische regeling

Ja. Als u denkt recht te hebben op kwijtschelding dan kunt u een aanvraag doen bij Sabewa Zeeland. Zij verzorgen de kwijtscheldingen voor gemeente Reimerswaal. 

Voor het basisbedrag kan volledig kwijtschelding worden verleend. Voor het variabele deel kan kwijtschelding worden verleend voor het aantal legingen of stortingen tot een maximum van het gemiddeld aantal legingen of stortingen.

Gemiddelden bepaald door gemeente Reimerswaal:

Eénpersoonshuishouden  6 keer legen / 30 aanbiedingen
Tweepersoonshuishouden  7 keer legen / 27 aanbiedingen
Meerpersoonshuishouden10 keer legen / 67 aanbiedingen

Inwoners met een chronische ziekte of beperking hebben vaak veel medisch afval. Dit afval hoort bij het restafval. Voor hen is het daardoor moeilijk om hun restafval te beperken.  En zo hun kosten voor afval laag te houden. Daarom heeft de gemeente Reimerswaal voor deze groep een financiële regeling gemaakt. Reductie kan worden verleend op grond van artikel 8 van de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing Reimerswaal.

Deze medische regeling houdt in dat het variabele bedrag voor restafval gedeeltelijk vervalt. U betaalt het gemiddeld aantal legingen dat door gemeente Reimerswaal is bepaald. Alles dat u meer heeft, wordt kwijtgescholden. Het maakt daarbij niet uit hoe vaak u restafval stort of meegeeft met de vuilniswagen.

Eénpersoonshuishouden  6 keer legen / 30 aanbiedingen
Tweepersoonshuishouden  7 keer legen / 27 aanbiedingen
Meerpersoonshuishouden10 keer legen / 67 aanbiedingen


Hoe vraagt u de regeling aan?

Denkt u recht te hebben op de medische regeling voor het belastingjaar 2025? Vraag dit dan aan in de periode 1 oktober tot en met 31 december 2025. De aanvraag stuurt u per post met daarin het ingevulde aanvraagformulier en bewijsstukken naar:

Sabewa Zeeland
Postbus 1155
4530 GD Terneuzen
Onder vermelding van 'Reductie afvalstoffenheffing gemeente Reimerswaal'

Het aanvraagformulier kunt u hier downloaden of tijdens openingstijden afhalen op het gemeentehuis van Reimerswaal, Oude Plein 1 in Kruiningen. U kunt het aanvraagformulier ook aanvragen door te bellen naar 14 0113. Wij sturen het aanvraagformulier dan naar u toe.
 

Voorwaarden

Bij de medische regeling hoort een aantal voorwaarden. Zo moet u bij het aanvraagformulier een bewijs meesturen. Met dit bewijs laat u zien dat u extra restafval heeft om medische redenen. Als bewijs kunt u een recente rekening van de apotheek gebruiken of een pakbon van het gebruikte product met daarop de naam van de persoon om wie het gaat.

De medische regeling is niet bedoeld voor huishoudens met (kleine) kinderen in luiers zonder chronische ziekte of medische beperking.

Fabels over afval scheiden

De Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) zamelt afval en grondstoffen in en voert het gescheiden af naar de verwerkers. Het komt dus niet op één hoop terecht. Gescheiden afval dient als grondstof voor nieuwe producten. Zo wordt van oud glas nieuw glas gemaakt en wordt van oud papier weer nieuw papier gemaakt. Wist u trouwens dat van oud plastic onder andere kleding, (tuin)meubelen, hekwerk en vloerbedekking wordt gemaakt?

Dit is niet juist. Soms is het Groente-, Fruit-, Tuinafval en Etensresten (GFT en Etensresten) te vervuild om gescheiden te worden verwerkt (er zit bijvoorbeeld veel plastic in). Of er is bijna geen afval voor GFT en Etensresten (omdat bewoners geen tuin hebben bijvoorbeeld). Maar dat betekent niet dat de inzameling zinloos is.

Composteerbedrijven maken schone compost van GFT en Etensresten, dat onder meer gebruikt wordt voor het verbeteren van de grond in plantsoenen.