Identiteitskaart aanvragen kind (t/m 11 jaar)

Iedereen vanaf 14 jaar moet in Nederland een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. Deze moet je laten zien wanneer hier om wordt gevraagd. Dit heet de identificatieplicht.
LET OP!
Op maandag 2 augustus wordt een nieuw model van de Nederlandse identiteitskaart geïntroduceerd. Hierdoor kun je vanaf donderdag 29 juli 12.00 uur t/m zondag 1 augustus 2021 geen aanvraag of spoedaanvraag voor een paspoort of Nederlandse identiteitskaart doen. Houd hier rekening mee en plan op tijd een afspraak in voor een andere datum.

Beschrijving en afspraak maken

  • Een identiteitskaart is alleen geldig als reisdocument in bepaalde landen.
  • Een identiteitskaart moet persoonlijk aangevraagd en afgehaald worden bij de gemeente.
  • Voor volwassenen is een identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor jongeren t/m 17 jaar is dit 5 jaar.
  • De identiteitskaart ligt uiterlijk vijf werkdagen na de aanvraag voor je klaar in het gemeentehuis. Kun je hier niet op wachten, doe dan een spoedaanvraag. Dit is wel duurder dan een reguliere aanvraag.
  • Reizen met kinderen? Dan is het wellicht goed om de informatie op de website van de Rijksoverheid te lezen.

Afspraak maken en gelijk online betalen (met DigiD en iDEAL)

Afspraak maken

Toestemmingsformulier digitaal invullen (met DigiD)

Wat moet ik meenemen als ik een afspraak heb gemaakt?

Het aanvragen en afhalen van een identiteitskaart moet altijd persoonlijk gedaan worden.

  • Alle in het bezit zijnde reisdocumenten: paspoort en/of identiteitskaart, als deze nog niet ongeldig zijn gemaakt door de gemeente.
  • Een ingevuld toestemmingsformulier samen met kopieën van de geldige legitimatiebewijzen van de ouders/verzorgers/gezaghouders. Je hoeft geen ingevuld toestemmingsformulier en kopieën mee te nemen als er vooraf digitaal het toestemmingsformulier is ingevuld met behulp van uw DigiD.

Let op: iedere ouder/gezaghouder of voogd moet toestemming verlenen. Het kan dus bijvoorbeeld zo zijn dat één gezaghouder een toestemmingsformulier digitaal heeft ingevuld en één gezaghouder op papier. 

  • Eén pasfoto (maximaal 6 maanden oud) in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Bij vermissing in het buitenland, het proces-verbaal van de plaatselijke politie.

Bij het afhalen van je identiteitskaart neemt u mee:

  • Het afhaalbewijs dat je bij de aanvraag hebt gekregen.
  • Het oude paspoort of de oude identiteitskaart als deze nog niet is ingeleverd bij de aanvraag.

Kun je de pdf niet lezen? Neem dan contact op via gemeente@reimerswaal.nl of bel 14 0113

Wat kost het?

De kosten voor een identiteitskaart voor een kind (t/m 11 jaar) zijn € 32,90 (spoedaanvraag € 83,80)

Document kwijt/gestolen

Bij vermissing van de identiteitskaart moet je zo snel mogelijk een verklaring van vermissing doen bij de gemeente. Ook wanneer je niet direct een nieuwe identiteitskaart nodig hebt, is het verstandig de vermissing gelijk door te geven, zodat de overheid het documentnummer van je vermiste identiteitskaart kan registreren. Deze registratie draagt bij aan de strijd tegen identiteitsfraude.

Identiteitskaart weer gevonden nadat je aangifte heeft gedaan? Dan ben je verplicht het document in te leveren bij jouw gemeente.

Vermissing doorgeven (met DigiD)

Je kunt ook persoonlijk aan de balie in het gemeentehuis komen om de vermissing door te geven. Je kunt dan eventueel meteen een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Moet je onmiddellijk op reis?
Alle informatie over het aanvragen van een noodpaspoort vind je op de website van de Rijksoverheid. Als je identiteitskaart in verkeerde handen terecht komt, bestaat de kans op identiteitsfraude.

Aangifte doen in het buitenland
Ben je jouw identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kun je  bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Hiermee kun je naar Nederland reizen. In Nederland doe je ook aangifte bij jouw gemeente. Met het buitenlandse proces-verbaal kun je bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.