Klacht over ambtenaren/bestuurders
Algemeen
De medewerkers en bestuurders van de gemeente Reimerswaal hebben dagelijks veel contact met inwoners, bedrijven en instellingen. Bij zoveel contacten kan er soms iets misgaan. Het kan zijn dat u vindt dat een ambtenaar van de gemeente Reimerswaal onvriendelijk was. Het kan ook gebeuren dat u te laat of geen reactie hebt ontvangen van de gemeente. Vindt u dat u niet netjes bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder? Dan kunt u een klacht indienen.
Op deze pagina vindt u informatie over het indienen van een klacht over ambtenaren en/of bestuurders van de gemeente Reimerswaal.
Klacht indienen
Wanneer kunt u een klacht indienen?
Een klacht gaat altijd over een gedraging (doen en/of nalaten) van een persoon die werkzaam is bij de gemeente Reimerswaal. Het gaat dus over hoe onze medewerkers of bestuurders u hebben behandeld. De gemeente werkt met veel andere partijen samen, zoals GR de Bevelanden, Sabewa en de Regionale uitvoeringsdienst Zeeland (RUD). Bent u ontevreden over het werk van een van onze partners of de manier waarop u door hen bent behandeld? Dan kunt u dat bij die organisatie melden.
Hoe kunt u een klacht indienen?
U kunt uw klacht op verschillende manieren bij de gemeente melden:
- Digitaal: u gebruikt daarvoor het digitale formulier zonder DigiD via onderstaande link; of
- Schriftelijk: u stuurt een brief naar Postbus 70, 4416 ZH Kruiningen; of
- Telefonisch: u belt naar 0113 395 000.
Welke informatie heeft de gemeente nodig?
Om uw klacht in behandeling te kunnen nemen, heeft de klachtencoördinator de volgende gegevens van u nodig:
- Uw naam en adres;
- Een beschrijving van de gedraging waarover u een klacht heeft;
- Als u het weet de gegevens van de persoon waarover uw een klacht heeft;
- Dient iemand anders uw klacht in? Dan heeft deze persoon een machtiging van u nodig. Er is geen machtiging nodig, als u een advocaat heeft.
Hoe wordt uw klacht behandeld?
Nadat u een klacht heeft ingediend bij de gemeente, krijgt u binnen één week een ontvangstbevestiging. Als er onduidelijkheden zijn of er nog meer informatie nodig is, dan kunt u uw klacht nog aanvullen.
De klachtencoördinator gaat eerst bekijken of de gemeente uw klacht in behandeling kan nemen. Kan uw klacht worden behandeld? Dan gaat de klachtencoördinator onderzoeken of de klager en de ambtenaar/bestuurder samen tot een oplossing kunnen komen. De klachtencoördinator neemt hiervoor contact met u op. Ook stelt de klachtencoördinator de ambtenaar of bestuurder op wie de klacht betrekking heeft op de hoogte van uw klacht.
Is een praktische oplossing niet mogelijk? Dan wordt uw klacht voorgelegd aan de klachtadviescommissie. Deze klachtadviescommissie stelt u in de gelegenheid om uw klacht mondeling toe te lichten tijdens een hoorzitting. U ontvangt hiervoor een schriftelijke uitnodiging.
Na de hoorzitting brengt de klachtadviescommissie een onafhankelijk advies uit aan de gemeente. Daarna zal de gemeente een beslissing op uw klacht nemen. De beslissing wordt schriftelijk aan u toegezonden, samen met het advies van de klachtadviescommissie.
Klachtadviescommissie gemeente Reimerswaal
Leden klachtadviescommissie:
- De heer M. Bode, voorzitter, tevens lid
- Mevrouw mr. M. Verhaard, plv. voorzitter, tevens lid
- Mevrouw mr. D.M.B. da Cruz-Blaha, plv. voorzitter, tevens lid
- Mevrouw mr. E. Steketee, plv. voorzitter, tevens lid
Ontevreden over de uitkomst?
Als u niet tevreden bent over de klachtbehandeling door de gemeente, dan kunt u zich wenden tot de Nationale ombudsman. Het is verstandig eerst te bellen. U kunt daarvoor elke werkdag van 9:00 tot 17:00 uur terecht via het telefoonnummer: 0800 - 33 55 555. Het bellen naar de Nationale ombudsman is gratis.
De Nationale ombudsman is een externe instantie die de feiten onpartijdig onderzoekt en hierover een oordeel geeft. U kunt uw klacht pas bij de Nationale ombudsman indienen, nadat de klacht eerst bij de gemeente is behandeld. Meer informatie vindt u op de website van de Nationale ombudsman.
Melding of bezwaar maken
In sommige situaties gaat het niet om een klacht, maar bijvoorbeeld een bezwaar of een melding openbare ruimte.
Bezwaar
We spreken van bezwaar als u het niet eens bent met een bestuursrechtelijke beslissing van de gemeente. Meer informatie over het maken van bezwaar vindt u op de pagina bezwaar en beroep.
Melding
Gaat uw ongenoegen over iets wat stuk is of niet in orde is in uw woon- of leefomgeving? Meld dit dan via Fixi.
Kosten
Het behandelen van uw klacht door de gemeente Reimerswaal kost u niets.
Regels
Regels over het afhandelen van klachten zijn terug te vinden in de:
- Klachtenverordening gemeente Reimerswaal 2021;
- Wet Nationale Ombudsman;
- Algemene Wet Bestuursrecht.
Contact
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de klachtencoördinator van de gemeente, via telefoonnummer 0113 395 000 of via het contactformulier.