Identiteitskaart aanvragen

Algemeen

Iedereen vanaf 14 jaar moet in Nederland een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. Deze moet u laten zien wanneer hier om wordt gevraagd. Dit heet de identificatieplicht.

Informatie

  • Een identiteitskaart is alleen geldig als reisdocument in bepaalde landen.
  • Een identiteitskaart moet persoonlijk aangevraagd en afgehaald worden bij de gemeente.
  • Voor volwassenen is een identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor jongeren t/m 17 jaar is dit 5 jaar.
  • De identiteitskaart ligt uiterlijk vijf werkdagen na de aanvraag voor u klaar in het gemeentehuis. Kunt u hier niet op wachten, doe dan een spoedaanvraag. Dit is wel duurder dan een reguliere aanvraag.
  • Reizen met kinderen? Dan is het wellicht goed om de informatie op de website van de Rijksoverheid te lezen.

Afspraak maken

Wat moet ik meenemen als ik een afspraak heb gemaakt?

Het aanvragen en afhalen van een identiteitskaart moet altijd persoonlijk gedaan worden.

  • Alle in het bezit zijnde reisdocumenten: paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig.
  • Heeft u geen oud reisdocument of bent u deze kwijt, neem dan bijvoorbeeld uw rijbewijs mee.
  • Eén pasfoto (maximaal 6 maanden oud) in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Bij vermissing in het buitenland, het proces-verbaal van de plaatselijke politie.

Bij het afhalen van uw identiteitskaart neemt u mee:

  • Het afhaalbewijs dat u bij de aanvraag hebt gekregen.
  • Het oude paspoort of de oude identiteitskaart als deze nog niet is ingeleverd.

Identiteitskaart aanvragen kind (t/m 11 jaar)

Wat kost het?

De kosten voor een identiteitskaart zijn:

Leeftijd aanvragerKosten 2024Spoedaanvraag 2024
Identiteitskaart 18 jaar en ouder (10 jaar geldig)€ 75,80€ 132,85
Identiteitskaart t/m 17 jaar (5 jaar geldig)€ 40,90€  97,95

 

Document kwijt/gestolen

Bij vermissing van uw identiteitskaart moet u zo snel mogelijk een verklaring van vermissing doen bij de gemeente. Ook wanneer u niet direct een nieuwe identiteitskaart nodig hebt, is het verstandig de vermissing gelijk door te geven, zodat de overheid het documentnummer van uw vermiste identiteitskaart kan registreren. Deze registratie draagt bij aan de strijd tegen identiteitsfraude.

Identiteitskaart weer gevonden nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente.

Vermissing doorgeven (met DigiD)

U kunt ook persoonlijk aan de balie in het gemeentehuis komen om de vermissing door te geven. U kunt dan eventueel meteen een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Moet u onmiddellijk op reis?
Alle informatie over het aanvragen van een noodpaspoort vindt u op de website van de Rijksoverheid. Als uw paspoort of identiteitskaart in verkeerde handen terecht komt, bestaat de kans op identiteitsfraude.

Aangifte doen in het buitenland
Bent u uw identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Hiermee kunt u naar Nederland reizen. In Nederland doet u ook aangifte bij uw gemeente. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.